Kaasulaitteiden jälkiasennus

Minkä tahansa bensiinitoimisen auton voi muuttaa toimimaan bensiinin lisäksi myös metaanilla eli maakaasulla ja liikennebiokaasulla. Bensiinijärjestelmän rinnalle asennetaan kaasusäiliö ja kaasunannostelulaitteisto. Auton kojelautaan tulee kytkin, josta voi valita kummalla polttoaineella ajetaan. Autosta tulee siis kahdella polttoaineella toimiva eli bi-fuel-ajoneuvo.

Kaasujärjestelmiä saavat asentaa ainoastaan tehtävään koulutetut ja asennustutkinnon suorittaneet henkilöt. Lisäksi kaasulaitteiden komponenteilla tulee olla E110- ja asennussarjalla E115 -hyväksyntä. Asennuksen jälkeen on tehtävä vielä muutoskatsastus.

Jälkiasennuslaitteisto  koostuu useimmiten seuraavista osista: kaasusäiliö, kaasunsyöttölaitteisto, paineensäädin, valintakytkin kojelautaan, magneettiventtiilit, kaasuputkistot ja moottorinohjausyksikkö.

Kaasulaitteiden hankinta-, asennus- ja katsastuskulut kuolettuvat yleensä 30-50 000 kilometrin ajolla.

Tämän sivuston kohdasta VIDEOT löytyy 10 minuutin pituinen filmi kaasulaitteiston asentamisesta bensiinitoimiseen autoon.

 

 Kuvan pikkuautossa jälkiasennetun kaasujärjestelmän kaasusäiliö vie huomattavan osan auton tavaratilasta. Kuvan auton toimintasäde kaasulla ajettaessa on noin 300 kilometriä.