Kaasuautomallien historia

Vaikka maakaasun liikennekäyttö alkoi Euroopassa jo 1930-luvulla, vasta 1990-luvun puolivälissä aloittivat ensimmäiset eurooppalaiset autovalmistajat maakaasumallien sarjatuotannon. Ohessa on lyhyt kuvaus Euroopan autotehtaiden kaasuautomallien markkinoille tulosta:

1995

BMW tuo markkinoille mallin 316g (2-paikkainen, kaasusäiliö on takaistuimen paikalla) ja mallin 518g, jossa kaasusäiliö on tavaratilassa takapenkin takana. Näitä malleja valmistettiin viiden vuoden aikana yhteensä alle 1000 kappaletta. Autoissa oli Necamin kaasulaitteet.

 

 

1996

Volvo esitteli mallin 850 Bi-fuel (Necamin kaasujärjestelmä, jossa yksi kaasusäiliö takapenkin takana poikittain)

 

1997

Volvo V70/S70 Bi-fuel (Necamin kaasujärjestelmä, jossa yksi kaasusäiliö takapenkin takana poikittain) ja Fiat Marea Bipower (kaasusäiliö takapenkin takana)

1999

Fiat Multipla Bipower ja Blupower (jälkimmäinen malli oli ensimmäinen monovalentti eli ainostaan kaasutoimiseksi optimoitu malli) Molemmissa kaasusäiliöt pitkittäin integroituna auton alustaan. Toimintasäteet kaasulla ennätysmäiset 400 ja 650 kilometriä.

2001

Volvo V70/S80 Bi-fuel (Toisen sukupolven mallissa 3 kaasusäiliötä auton alustassa) ja Opel Zafira CNG

 

2002

VW Golf Variant Bifuel  ja Opel Astra CNG (Fiat Multipla Blupowerin valmistus päättyi)

 

 

 

 

 

 

 

2003-2004

Citroen (Berlingo ja C3), Fiat (Punto, Ducato ja Doblo), Peugeot (Partner) ja Mercedes Benz (Sprinter NGT ja E200 NGT)

2006

VW (Touran Ecofuel ja Caddy Ecofuel) ja Opel Zafira B

2007

Fiat Panda Natural Power