Lisää kaasuautoilijoita

Tälle sivulle on arkistoituna aiempia kuukauden kaasuautoilijoita:

 

Toukokuu 2012

 Kullervo Latvanen, toimii Leppävaaran seurakunnan kanttorina Espoossa

1. Millaisia kokemuksia sinulla on kaasuautoilusta?
Autoni on Volvo S60 bi-fuel vuodelta 2003, joka on ostettu Ruotsista kesällä 2008. Ostettaessa auton mittarissa oli 71tkm, nyt sillä on ajettu 188 tkm. Lähin tankkausasema on Vermossa lähellä työpaikkaani. Kokemukset ovat pelkästään myönteisiä; voin ajaa käytännössä aina kaasulla, huoltotoimenpiteet ovat yksinkertaiset eikä autossa ole ilmennyt ongelmia ajamani 117 tkm aikana.

2. Oletko tyytyväinen valintaasi ryhtyä ajamaan kaasulla?
Olen enemmän kuin tyytyväinen, en voisi kuvitella palaavani bensa- tai dieselautoilijaksi. Vielä kun saataisiin lisää tankkausasemia, etenkin Satakuntaan ja Varsinais-Suomeen, olisin vieläkin tyytyväisempi. Olen tyytyväinen koska voin vaikuttaa pienentämällä liikenteen päästöjä puhtaimmalla liikennepolttoaineella. Myös polttoaineen edullisuus saa tyytyväiseksi.

3. Suosittelisitko kaasuautoilua muillekin?
Autoilusta puhuttaessa muistan joka kerta mainostaa ja kehua kaasuautoilua ja se herättää poikkeuksetta mielenkiintoa. Suosittelen kaasuun siirtymistä muillekin autoilijoille sen puhtauden ja edullisuuden takia, lisäksi tankkausverkoston kasvaminen on suoraan verrannollinen autojen määrään. Valistustyö kannattaa, sillä muutama tuttu on hankkinut kaasuauton keskusteltuaan kanssani useamman kerran.

4. Ajatko biokaasulla vai maakaasulla ja miksi juuri sillä?
Ajan sekä biokaasulla, että maakaasulla riippuen lompakon sen hetkisestä paksuudesta, mieluiten tietysti biokaasulla. Biokaasua käyttämällä ajaa puhtaammin kuin millään muulla, lisäksi kotimaisuus on tärkeä asia. Toivonkin että biokaasun jakelu saadaan pian valtakunnalliseksi ja autokanta uusiutuu sen mukaiseksi.

 

HUHTIKUU 2012

Mika Räisänen, Tampere

1. Millaisia kokemuksia sinulla on kaasuautoilusta?
Lokakuussa 2011 tuli hankittua Fiat Multipla Natural Power vm. 2002. Nyt olen  ajanut sillä n. 12000 km sekalaista ajoa enkä ole katunut ostosta  päivääkään. Paljonhan tuo auto herättää kiinnostusta muissa autoilijoissa,  jo tuon ulkonäkönsä puolesta, mutta myös muutenkin kysymyksiä riittää  tuosta polttoaineesta. Monesti olen kaasuasemalla tankatessa saanut  vaihtaa kuulumiset muiden kaasuautoilijoiden kanssa ja siinä on samalla  sitten hieman pirssejä vertailtu sekä esim. huoltokorjaamoita suositeltu  puolin jos toisinkin.  Fiatin tankkeihin mahtuu 30-31 kiloa kaasua ja sillä ajaa 500-600 kilometriä.  Lisäksi on 40 litran bensatankki.

2. Oletko tyytyväinen valintaasi ryhtyä ajamaan biokaasulla?
Kyllä olen. Haluan mieluummin kannattaa kotimaista polttoainetuotantoa kuin  loputtomasti hintojaan nostavia öljykeisareita. Ja mikä voisi olla  järkevämpi tapa hyödyntää jätteitä kuin valmistajaa niistä polttoainetta.  Tankkaus on vaivatonta sekä siistiä ja Gasumin laskutus toimii moitteitta.  Ajossa ei huomaa mitään eroa ajaako bensalla vaiko biokaasulla ( paitsi se  hinta kaasun hyväksi ) niin ei voi olla kuin tyytyväinen.

3. Suosittelisitko biokaasun käyttöä muillekin?
Ja olen paljon suositellutkin. Ainut vaan on noiden jakelupisteiden  puuttuminen pohjoisemmassa Suomessa. Ehkä vielä joku  kaunis päivä saadaan Laukaan taaksekin tankkauspisteitä.

4. Onko jokin yllättänyt kaasuautoilussa?
Valtion “kannustava” asenne puhdasta kotimaista polttoainetta kohtaan.

 

MAALISKUU 2012

Johnny Kronqvist, yläkoulun opettaja Lohjalta

Ajan vuoden 1997 Volvo V70 bi-fuel  farmarilla, jolla pystyy ajamaan  sekä bensalla että kaasulla.  Kokemuksia on kertynyt vasta  muutamalta kuukaudelta, mutta  missä tahansa kuljemme, tuntuu  kaasuautoilu herättävän paljon  kysymyksiä.

Mikä sai sinut hankkimaan kaasuauton?
Halusimme ympäristöystävällisen  auton ja vertailimme eri vaihto-
ehtoja. Sähköautojen akut ovat hirvittävän kalliita. Sekä  uusi että muunnettu sähköauto osoittautuivat hyvin kalliiksi
vaihtoehdoiksi. Litium-akkuja ei toistaiseksi myöskään kovin
paljon kierrätetä. Harkitsimme myös etanolimuunnosta tavalliseen autoon, mutta päädyimme biokaasuautoon.  Bioetanolin (RE85:n) valmistaminen tuottaa vähemmän energiaa  polttoainemuodossa kun biokaasun valmistaminen.  Mielenkiintoista olisi tietää voisiko bi-fuel -autoon teettää  etanolimuunnoksen. Silloin voisi ajaa RE85:llä, toisella  biopolttoaineella, kun kaasu on loppu tai sitä ei ole saatavilla.

Miksi on järkevää ajaa kaasuautolla?
Etelä-Suomessa on hyvä kaasutankkausverkosto ja varsinkin  biokaasulla pystyy hyvällä omatunnolla ajamaan edullisesti ja  samalla tukee järkevää energiatuotantoa tuttua polttomoottoritekniikkaa käyttäen. Joensuuhun asti ollaan perheellämme päästy  täysin kaasulla ajaen ja sinnekin ollaan kuulemma suunnittelemassa  tankkauspistettä. Kaasusäiliö vie osan takaluukun tilavuudesta,  mutta isossa farmarissa tämä ei ole toistaiseksi aiheuttanut  mitään ongelmia. Tankkaus Gasumin kortilla pelaa kätevästi ja  helposti. Nykyisin se tuntuu yhtä turvalliselta tai jopa
periaatteessa turvallisemmalta kuin bensan tankkaaminen.

Mitä ajattelet kaasuautoilun tulevaisuudesta?
Tuulimetaanin ja aurinkometaanin valmistus ovat kiinnostavia  vaihtoehtoja tuottaa uusiutuvaa energiaa. Audi kokeilee ja  kehittää parhaillaan metaanin valmistusta tuulivoimaloiden avulla.  Ehkä tulevaisuudessa on tarjolla eri tavoin valmistettuja  metaanipolttoaineita.

 

HELMIKUU 2012

Jussi Läntelä, töissä Metener Oy:ssä Laukaassa prosessisuunnittelun ja tutkimuksen parissa

Olen ollut kaasuautoilija nyt noin kaksi vuotta ja takana on 30 000 km pääosin biokaasun voimin. Toki kokemuksia kaasuautoilusta on tullut jo tuota aiemmin töiden puolesta. Itse päätin hakea kaasuauton Ruotsista kaverin esimerkin innoittamana ja tammikuussa 2010 ostin Tukholmasta Volvo S60 bi-fuel mallisen kaasuauton vuosimallia 2002. Ajatus siitä että polttoaineesta maksettu raha jää maakunnan paikallisille yrittäjille todella hyvältä, verrattuna öljy-sheikkien rahoittamiseen ja faktahan on, että jossain vaiheessa kaikkien autoilijoiden on siirryttävä pois raakaöljypohjaisista polttoaineista niiden käydessä vähiin ja hinnan noustua pilviin. Biokaasun edullisuus ja vakaa hinta oli luonnollisesti vaikuttamassa auton ostopäätökseen, kuten myös se, että biokaasu on ylivoimaisesti paras polttoaine ympäristön näkökulmasta. Hienoa biokaasussa on, että jätteistä voidaan tehdä energiaa prosessin avulla ja ravinteet saadaan tehokkaasti kiertoon.

Millaisia kokemuksia sinulla on kaasuautoilusta?
Kokemukset kaasuautoilusta ovat pääosin positiivisia, mutta itseäni eniten harmitti auton merkkihuollon tietämättömyys kaasuasioissa. Esimerkiksi paineenalentimen o-renkaat olivat tulleet tiensä päähän ja se aiheutti ongelmia ajossa, niin merkkihuollossa vaihtoivat koko 1400 euron osan, kun o-renkaiden vaihdolla olisi ongelman ratkaissut noin parilla kympillä. Myöhemmin ollaan “kaasu-Volvo” -porukassa opeteltu vaihtamaan nuo osat itse ja muitakin kaasuosien huoltoa, niin ei enää tarvitse viedä autoa merkkihuoltoon. Hyvä juttu kuitenkin, että merkkihuollossa tietävät jonkin verran kaasuautoista, koska vastaavasti muilla korjaamoilla eivät tiedä yleensä mitään. Ehkä kaasuautojen yleistyminen muuttaisi tämän asian. Kaasuautojen jälkiasennuspaikoissa kuulemma tekevät jonkin verran huoltoja kaasukomponenteille, mutta voisivat ehkä ottaa vielä enemmän näitä huoltopalveluja itselleen, kysyntää varmasti olisi.

Oletko tyytyväinen valintaasi ryhtyä ajamaan biokaasulla?
Kyllä. Joskus se lisää ajojen suunnittelua, koska tankkauspaikkoja ei ole kovin tiheästi, mutta itse olen töissä lähellä tankkauspaikkaa, niin se ei ole ongelma. Biokaasuautoilun yleistymisen kannalta olisi Keski-Suomessa tärkeää saada ainakin Jyväskylään tankkauspiste Laukaan Leppäveden aseman lisäksi.

Suosittelisitko biokaasun käyttöä muillekin?
Suosittelen lämpimästi biokaasuauton hankkimista kaikille, tankkaus on helppoa, nopeaa, turvallista, eikä altistu polttoainehöyryille tankatessa, tai likaa käsiään. Ajokokemukseltaan se ei eroa mitenkään bensa-autosta ja vaikka kaasu loppuisikin, niin nämä bi-fuel autot jatkavat matkaansa sitten bensiinin voimin. Käytettyjä ja uusia biokaasuautoja on nykyään hyvin saatavilla myös Suomesta. Kannattaa myös harkita oman bensiinimallisen auton muuttamista kaasukäyttöiseksi, sekin on erittäin hyvä vaihtoehto. Suomesta löytyy useita firmoja joissa ko. muutoksen voi teettää ja osille + työlle saa vuoden tai kahden takuun.

Onko jokin yllättänyt kaasuautoilussa?
Ei ole oikeastaan mitään yllättävää tullut vastaan. Aika hyvin asioista saa selvää kun kyselee muilta kaasuautoilijoilta, selaa netin keskustelupalstoja ja onhan tämä tuttua jo ihan työn puolesta. Ruotsin kaasuautofoorumilla on hyvää tietoa ja sieltä on oppinut paljon asioita kaasuautoista, niiden erityispiirteistä ja huolloista.

 

TAMMIKUU 2012

Erkki Rautio, ”biokaasulähettiläs”, Kauniainen
(Koska sopivan haastateltavan löytyminen on viivästynyt, täytyi valita ensimmäinen vastaan tuleva haastateltava… )

Millaisia kokemuksia sinulla on kaasuautoilusta?
Ostin kevättalvella 2011 käytetyn Citroen Saxon, johon oli hiljattain asennettu italialaisen Tartarinin kaasulaitteet. Lähes puolta halvempi polttoaine, maakaasu, jolla on myös ympäristöetuja, tuntui kiinnostavalta. Autossa oli alun perin puolta pienempi kaasutankki, mutta vaihdatin siihen säiliön, johon mahtuu 11 kiloa kaasua. Tankillisella ajaa 250-350 kilometriä ajotavasta ja vuodenajasta riippuen. Citroenilla on nyt ajettu yli 10 000 km lähes yksinomaan kaasulla ja kokemukset ovat olleet lähinnä positiivisia. Suurin miinus on tavarankuljetuskapasiteetin pieneneminen, koska kaasusäiliö vie aika paljon tilaa. Lopulta täyttä kuljetuskapasiteettia tarvitaan melko harvoin ja silloin voi laittaa vaikka suksiboksin katolle. Tällä hetkellä ”Sitruuna” palvelee opetuspolkimella varustettuna perheen ”autokouluautona”. Nyt perheessä on myös toinen kaasuauto, Ruotsista haettu Volvo V70 bi-fuel, joka yhtälailla herättää mielenkiintoa muissa autoilijoissa. Volvon suurehko kulutus ei tunnu ollenkaan pahalta kun polttoaineena on biokaasu.

Oletko tyytyväinen valintaasi ryhtyä ajamaan biokaasulla?
Ehdottomasti. Tutustuttuani biokaasuun ja sen etuihin ja luettuani sen olevan tulossa myyntiin syksyllä, päätin ryhtyä ajamaan kotimaisella hiilineutraalilla polttoaineella heti, kun se on mahdollista. Tein ensimmäisten joukossa Gasumin biokaasusopimuksen, mikä tarkoittaa sitä, että tankkaan aina automaattisesti biokaasua. Biokaasulla ajan edullisesti ja ympäristöystävällisesti ja samalla edistän ravinteiden kierrätystä, jätteiden hyödyntämistä ja hajautettua energiantuotantoa. Mitä muuta sitä voisi polttoaineelta toivoa?! No, ehkä niitä tankkausasemia eri puolille maata ja taloudellisia tukitoimia, joiden avulla suurempi osuus maan biokaasusta päätyisi liikennekäyttöön.

Suosittelisitko biokaasun käyttöä muillekin?
Kyllä. Oikeastaan koko verkkosivuston luominen lähti liikkeelle siitä ajatuksesta, että haluan edistää biokaasun liikennekäyttöä. Kotimainen, hinnaltaan kilpailukykyinen liikennepolttoaine, jolla on lukuisia ympäristöetuja, kannattaa ottaa käyttöön. Yhteisvoimin saamme kaasuautokantamme ja tankkausverkostomme moninkertaistumaan hyvin pian. Jos tulevat sukupolvet saisivat päättää millä me autoilemme, olisi valinta selvä: uusiutuva ja kotimainen vaihtoehto!

Onko jokin yllättänyt kaasuautoilussa?
Se, että niin harvat ihmiset ovat tietoisia kaasumaisista liikennepolttoaineista ja niiden ominaisuuksista!  Tutustuttuani kaasuautoilun kehitykseen muissa Euroopan maissa, olen hämmästynyt siitä kuinka aktiivista biokaasuautoilun edistäminen on esimerkiksi Saksassa ja Ruotsissa. Julkiset investoinnit biokaasun liikennekäytön edistämiseen ovat noissa maissa olleet suuria, mutta kallista on myös riippuvuus alati kallistuvasta tuontiöljystä.

 

JOULUKUU 2011

Anu Laakkonen, liikennebiokaasukehittäjä Kontiolahdesta, työpaikkana Joensuun Seudun Jätehuolto Oy:n vetämä Pohjois-Karjalan liikennebiokaasuverkoston kehityshanke

Millaisia kokemuksia sinulla on kaasuautoilusta?
Hankin kuvassa olevan Opel Astran kesällä 2008. Se on ollut alun perin Göteborgin kaupungin omistama auto, johon on uunituoreena jälkiasennettu kaasujärjestelmä ja sitten otettu käyttöön. Sittemmin se myytiin Suomeen. Edellinen omistaja toi auton minulle Jyväskylästä Kontiolahteen ja sen kaasutankki oli täynnä Kalmarin biokaasua. Saatoin siis yhtäkkiä ajaa Kontiolahdessa biokaasulla! Se kiinnosti kovasti kaikkia pohjoiskarjalaisia tiedotusvälineitä, jotka ehtivät tehdä juttunsa ennen kuin ensimmäinen biokaasutankillinen oli kulunut. Myös monet paikalliset ihmiset kävivät ihmettelemässä biokaasuautoa ja haistelemassa hajutonta pakokaasua. Sinä kesänä ajoin biokaasulla, kun oli tilaisuus ajaa Laukaan ohi, muuten bensalla. Seuraavana vuonna alkoi työni liikennebiokaasun parissa ja tankissa on ollut välillä suomalaista biokaasua, mutta enimmäkseen on pitänyt tankata bensaa. Tankissa on ollut myös ruotsalaista biokaasua sekä maakaasua Ruotsista ja Suomesta tankattuna. Kollegan kaasu-Volvon kyydissä on tullut istuttua ja hyvin monessa paikassa tankattua. Moskovassa meitä ajelutettiin Gazpromin kaasu-Mersulla.

Oletko tyytyväinen valintaasi ryhtyä ajamaan biokaasulla?
Vaikka meilläpäin ei vielä pysty tankkaamaan biokaasua, niin olen  ehdottomasti tyytyväinen autohankintaani. Näin olen saanut kokemusta
kaasuautoilusta ja tiedän, ettei siinä ole ajon kannalta mitään sen  kummempaa. En missään tapauksessa olisi halunnut hankkia enää sellaista
autoa, jolla voi ajaa vain yhdellä polttoaineella. Biokaasun tankkaaminen on  aivan mahtavaa verrattuna bensan tankkaamiseen. Ei haise, eikä tarvitse  pidellä pistoolia. Naapurini, jotka myös päätyivät ostamaan biokaasuauton vaikka sitä tankkauspistettä täällä vielä tosiaan olekaan, ovat kuulemma ihan fiiliksissä, kun pääsevät silloin tällöin biokaasua tankkaamaan.

Suosittelisitko biokaasun käyttöä muillekin?
Olen suositellut sitä lukemattomille ihmisille. Meillä Pohjois-Karjalassa 61  % kotitalouksista haluaa hankkia biokaasuauton tai konvertoida oman autonsa  biokaasukäyttöiseksi, kun biokaasun tankkauspaikat tulevat. Luonnollisesti  tankkausmahdollisuus on useimmille edellytys biokaasuauton  hankkimispäätökselle, ellei sitten ajele välillä bio- ja maakaasuverkon  ulottuvilla. Tämä on askel kohti ilmastofiksumpaa liikennettä, ja jos voi  yksilönä omalla valinnallaan edes hiukan edistää kehitystä, niin siihen  uhratut eurot ovat menneet oikeaan tarkoitukseen.

Onko jokin yllättänyt kaasuautoilussa?
Minut yllätti se, että tämän Pohjois-Karjalan ensimmäisen biokaasuauton  hankinta herätti niin valtavan kiinnostuksen. Sillä tiellä ollaan, ja
toivottavasti onnistumme työssämme ja saamme maakuntaan ensimmäiset  biokaasun tankkauspaikat lähivuosien aikana.

 

MARRASKUU 2011

Veikko Kurki, Radiolähetysjärjestö Sanansaattajat, Lappeenranta

Millaisia kokemuksia sinulla on kaasuautoilusta?
Asennutin autooni kaasulaitteiston reilut kaksi kuukautta sitten ja
ajoa on tullut noin 4000 kilometriä. Ensin syntyi päätös siirtyä maakaasuun ja sen jälkeen ostettiin tarpeisiin sopiva edullinen,
turvallinen ja tavaratilaltaan riittävän iso auto. Auto on Nissan Maxima vuosimallia 1999. Siinä on 2.0 litran V6 moottori ja automaattivaihteet. Bensalla kulutus on 9-10 litraa sadalla ja kaasulla keskimäärin 5 kiloa sadalla.
Teen kristillistä medialähetystyötä ammatikseni ja työajoa tulee noin 15000 kilometriä vuodessa. Ajatus kaasuttamisesta syntyi, kun vaimon kanssa mietittiin miten tehdä siitäkin ajamisesta Ekologisempaa. Harkitsimme etanoliautoa ja lopulta ratkaisu tuli oikeastaan Facebookin avulla. Pohdin tilapäivityksessä sitä, mikä olisi ekologinen ja järkevä ratkaisu. Keskustelua syntyi aika kivasti, ja eräs kaveri kommentoi päivitystäni ytimekkäästi kommentoiden ”Maakaasu?”. Kun kuulimme että Gasum alkaa tuuppaamaan lokakuussa 2011 biokaasua tankkausasemille, ratkaisu oli sillä selvä.

Oletko tyytyväinen valintaasi asennuttaa autoosi kaasulaitteet?
Olen päätökseeni erittäin tyytyväinen, ja tuntuu mukavalta ajaa  biokaasulla kun vaikutus ilmastoon on oikeastaan pyöreä nolla. Tuo metaanihan on jo olemassa teollisuusjätteinä, ja nyt ikäänkuin  neutraloin sen hiilidioksidiksi eli noin 20 kertaa vaarattomammaksi yhdisteeksi.
Eniten päänvaivaa tuotti asennettavan säiliön koko. Sen pitäisi olla
niin suuri, että toimintasäde on riittävä, niin pieni, että tavaratila olisi edelleen käyttökelpoinen ja painoltaan sellainen, etteivät  jouset mene ihan lyttyyn. Asennutin 80 ja 30 litran säiliöt, mutta ne  vievät niin paljon tilaa, että olen vaihtamassa tilalle yhtä 100  litran säiliötä. Toimintasäde tuolla 100 litralla tulee olemaan 300  kilometriä, riippuen ajotavasta. Suuri kiitos kuuluu Oragas-firmalle  jotka kärsivällisesti jaksoivat pohdiskella eri vaihtoehtoja kanssani.  Meidän kohdalla taloudellisuus oli vain yksi pieni tekijä, ja
ympäristövaikutukset oli se suurin. Verotuksestahan ei koskaan tiedä,  mutta vaikka silläkin puolella tulisi vakavia yllätyksiä, maksaa parin  kolmen tonnin laitteisto itsensä muutamassa vuodessa takaisin. Win win  -tilanne siinä mielessä.

Suosittelisitko kaasuautoilua muillekin ja miksi?
Voin suositella kaasuautoilua kenelle tahansa. Ehkä jonkinlaista  tiedonhalua tekniikkaan olisi hyvä olla, että tietää suurinpiirtein miten auto toimii, mutta ei se kaiketi välttämätöntä ole. Oman  laitteiston kanssa on ollut pientä säätöihin liittyvää probleemia, ja  on ollut helppoa selvittää niitä kun ymmärtää miten kaasu toimii  bensamoottorin ohella.  Italialainen kaasulaitteisto hiukan epäilytti, sillä kokemukseni kyseisen maan menopeleistä eivät ole olleet järin mairittelevia. Helpotuksen toi tieto, että Italia on kaasuautoilussa yksi edelläkävijöistä, joten ei syytä huoleen sen puolesta. Tietävät taatusti miten laitteisto pelittää!

Hienoa on nimenomaan se, että auto on täysiverinen bi-fuel eli sekä  maakaasulla että bensalla toimiva. Auton maakaasukäyttöiseksi
muuttaminen ei siis estä menemästä hiihtolomalla vaikka Lappiin  laskettelemaan jos sitä kovasti hinkuaa.

Onko jokin yllättänyt kaasuautoilussa?
Tankkaaminen on mukavampaa kuin bensalla. Liitin vain kiinni ja samaan aikaan voi vaikka siivoilla autoa sisältä tai putsailla tuulilasia.
Ääni on tosin aika hurja, mutta se luo vain kivaa eksotiikkaa  tankkaustapahtumaan.  Kun ajaa biokaasulla, sitä kokee tekevänsä oman ja luonnon puolesta  parhaan mahdollisen ratkaisun. Parasta olisi olla ajamatta tyystin, mutta se ei minun tapauksessani valitettavasti ole mahdollista. Suurin iloinen yllätys on ollut ehkä se, miten hyvä mieli biokaasuilusta tulee. Hyvä omatunto tuntuu todella hyvältä!

 

LOKAKUU 2011

Harri Laurinen, Kuljetusliike Laurinen Oy, Keuruu

Millaisia kokemuksia sinulla on kaasuautoilusta?
Yrityksemme hankki kaasutoimisen Mercedes Benz Sprinter NGT:n syksyllä 2008 ja näiden kolmen vuoden aikana on mittariin kertynyt 315 000 kilometriä. Kyseinen auto on jo jäänyt eläkkeelle ja on aika alkaa kokeilla uutta merkkiä ja mallia. Valitsin Iveco EcoDaily Natural Powerin. Autolla hoidetaan öisin sanomalehtikuljetuksia lähes kolmensadan kilometrin matka ja 357 kertaa vuodessa. Autoon tulee vuosittain lähes 4000 ylimääräistä kilometriä tankkausten vuoksi, kun se käy Kalmarin biokaasun tankkausasemalla.
Olen hankkinut myös pienemmän kaasutoimisen pakettiauton postin perusjakeluun ja sillä on nyt ajettu lähes 20000 km kesäkuusta alkaen. Talvi tuo esiin myös sen auton kelpoisuuden kyseisiin tehtäviin. Ammattiajossa vehkeiden on toimittava, oli käyttövoima mikä tahansa.

Oletko tyytyväinen valintaasi ryhtyä ajamaan biokaasulla?
Käyttökustannuksiltaan auto vastaa kutakuinkin dieselmallin kuluja,  joten varsinaista taloudellista hyötyä valinnasta ei ole ollut. Asiakkaat ovat kuitenkin antaneet positiivista palautetta kuljetustemme ympäristöystävällisyydestä. Kolmessa vuodessa hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet 60 000 kilolla. Se, että kolmen vuoden polttoainerahat ovat jääneet oman maakunnan alueelle, on yrityksellemme tärkeää.

Suosittelisitko biokaasun käyttöä muillekin kuljetusalan ammattilaisille?
Kyllä, jos polttoainetta on saatavilla kohtuuetäisyydeltä ja tarkoituksenmukaista kalustoa löytyy. Vaikka polttoainevalinta ei näy kukkarossa, saadaan silti paljon lisäarvoa imagopuolella.